Wednesday, January 10, 2018

PRACTICAL LIFE Activities 14months Old

Hari ini, kali pertama Amsyar (14bulan) cuba dan menggunakan material tidak mudah pecah
  • Sapu Jem pada Roti
  • Tuang Air dalam Jug ke Cawan
Today is a Happy Day! =)

Semua barang-barang guna apa sahaja yang ada dan rasanya, mommy perlu beli sudu garfu sesuai untuk amsyarlah. Sebab dekat rumah punya, besar dan sukar untuk Amsyar pegang.

Real-Life is a struggle baby (eh, tetiba)

1) Tuang Air dalam Jug ke Cawan
Aktiviti pertama, tuang air ke dalam cawan dan aktiviti ini. Bukan main happy dan kejap sahaja dah pandai. Cuma kenakalan comel itu, nak juga tuang dekat lantai dan dulang. Aktiviti ini juga, Aina dapat selit pembelajaran erti kesabaran, Sebab Amsyar start tantrum bila aina ambil jug & cawan untuk isi air semua semasa amsyar tengah keseronokan bermain tuang-tuang. Aina letak 1 Video (Upload Youtube) untuk kenangan Aina & Anwar =)

Kejap je dah pandai tuang, dah betul-betul pandai. Kita guna kaca pulak eh 



2) Sapu Jem pada Roti
Aktiviti kedua, sapu Jem pada Roti dan aktiviti ini Amsyar lebih pada ketuk-ketuk sudu pada jem/ meja/ Roti. Takpe baru kali pertama dan nanti kita cuba lagi. Paling tak boleh terima, roti itu mommy kena habiskan dan menyebabkan diet mommy kelaut (2 keping Roti)

Untuk aktiviti ini juga, aina pakai Ikea Apron lengan panjang supaya baju tak kotor dan aktiviti dilakukan di ruang tamu.

Roti Satu !!

--------------------------------------------------------------------------------
Nota Kaki : Kalau awak-awak nak tahu lebih lanjut aktiviti Montessori and HomeSchooling, Boleh Google sebab aina pon banyak google/ facebook/ youtube/ instagram dan baca relate buku :) 

No comments: